Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Mattess

Množství chyb v článku

Vážený pane autore, ve Vašem textu se vyskytuje množství chyb - jednak souvislost erupce Théry a zániku minojské civilizace byla dávno vyvrácena (tato myšlenka byla navržena Spyridonem Marinatosem v 30. letech minulého století), skutečností ale je, že k erupci došlo v pozdně minojském období IA, k destrukcím v podzně minojském období IB, přesto však je pravděpodobné, že některé POBŘEŽNÍ lokality byly zničeny - a to vlnou tsunami. Dále pak datum výbuchu je nadále sporné - pohybuje se v rozmezí od druhé poloviny 17. stol. př. n. l. (tedy PO 1650) až po období kolem roku 1520 př. n. l. A poslední výtkou - zničení ostrova a vznik legendy o Atlantidě byl mnohokrát diskutován, ve skutečnosti ale existují daleko lepší "adepti" na původní lokaci Atlantidy (pokud tedy připustíme, že Atlantida skutečně existovala).

0/0
14.3.2012 16:22

Hvězdář

Re: Množství chyb v článku

O chybách lze těžko hovořit, spíše o rozdíných názorech. Na zánik Minojců existuje celá řada teorií, například jejich porážka a následná anexe Achájci kolem roku 1450 př. n. l.,  ale  je zcela jisté, že zemětřesení, které bylo jako průvodní jev výbuchu na Santorini (Theře) zničilo převážnou část staveb v Knossu. Historici nejsou zajedno ani v datu výbuchu sopky na tehdejší Theře, datum, které uvádím, je však považováno za jedno z nejpravděpodobnějších. A  vaši poslední výtku, týkající se Atlantidy vůbec nechápu, protože v článku zcela jasně uvádím, že šlo pouze o jednu z legend.

Autor;-D

0/0
14.3.2012 17:44

Mattess

Re: Množství chyb v článku

I kdepak, tohle nejsou rozdílné názory, tohle jsou chyby. Pletete dohromady několik jevů - destrukci lokalit v pozdní době minojské IA a IB a dále pak atak Řeků na Krétu, na konci pozdně minojské IB. Tudíž - minojská civilizace NEzanikla následkem výbuchu Théry, tato myšlenka byla opuštěna poměrně dávno. V pozdně minojském období IB jsou lokality obnoveny (pravda, ne všechny), nejedná se tedy o pád civlizace. Paláce, zničené doprovodným zemětřesením v IA, byly obnoveny.

Co se výbuchu vulkánu na Théře týče, můžeme hovořit o několika letopočtech, jejichž rozpětí jsem uvedl ve svém prvním komentáři - a pravdu nemáte v tom, že nejpravděpodobnější je nyní rok 1650, pravděpodobnější je v současné době poslední desetiletí 17. století. Ale i zde opět záleží na tom, pro jakou chronologii se rozhodneme...

0/0
14.3.2012 18:19

Hvězdář

Re: Množství chyb v článku

Doporučil bych vám, abyste si trochu podrobněji prostudoval metody dnes již běžného datování vulkanických událostí. Jednou z z nejvýznamnějších je radiokarbonová metoda, jež klade období výbuchu na Theře do let 1650 - 1600 př. n. l.. Dále je možno vycházet z analýzy ledových jader, získaných z hlubin grónských ledovců. Tato metoda klade výbuch do roku 1644 př. n. l. plus, mínus 20 let. Dále tuto klimatickou událost lze datovat podle nepravidelností v růstu stromových letokruhů. Podle tohoto datování došlo k výbuchu v roce 1628 př.n. l. Existuje celá řada dalších metod a podle řady předních archeologů jsou tato datování v přímém rozporu s nálezy na egyptských archeologických lokalitách, které výbuch kladou dokonce i za rpk 1650 př. n. l. Existují tisíce archeologických studií, datujících výbuch na Theře, ale dodnes nebyla přesná doba spolehlivě prokázána. Z dosavadních  teorií si každý z nás může vybrat tu svou, ale nikdy nepůjde o chybu!

0/0
14.3.2012 19:00

Mattess

Re: Množství chyb v článku

Děkuji za doporučení, nicméně s těmito metodami jsem dostatečně obeznámen. Uvádíte čtenáře v omyl tím, že kladete výbuch vulkánu do roku 1650 př. n. l. a uvádíte to ve svém textu jako fakt, nikoliv jako jednu z teorií! Jak sám uvádíte, letopočtů je několik...a rok 1650 nepotvrzuje přímo ani jedna z forem datování - tudíž Vaše věta v textu měla být formulována jinak. A co se synchronismů týče, pletete se v tom, že předměty z egyptských lokalit naopak datují výbuch Théry do doby po roce 1550, nikoli před rok 1650.

O chybu nepůjde v tom případě, pokud připustíte, že tyto teorie existují - což jste ve Vašem článku neudělal.

0/0
14.3.2012 19:15

Hvězdář

Re: Množství chyb v článku

Podobných sporů, jaký máme my, probíhají desítky po celém světě. Vy se přikláníte k jedné teorii, já k druhé. Podstatné je to, že dones NIKDO se stoprocentní jistotou rok erupce neurčil. :-)

0/0
14.3.2012 19:32

kareldrabek.blog.idnes.cz

Re: Množství chyb v článku

Pár fotek z Knossu - http://kareldrabek.blog.idnes.cz/c/154264/Na-skok-do-Atlantidy.html

Jinak jsou i teorie, že výbuch Théry je popsán i v Bibli - některé z egyptských ran a následný exodus se dobře dají vysvětlit jako následek výbuchu supersopky.

0/0
14.3.2012 18:23

Inzheim

Prosím

slyšel jsem také o podobném pohybu Milešovky, Radobýlu a jiných---- je na tom něco pravdy ??   Děkuji !

0/0
14.3.2012 15:12

Hvězdář

Re: Prosím

Máte pravdu, že tyto vrchy v Českém středohoří jsou neustále v mírném pohybu. Ten se však nedá přikládat vulkanické činnosti, která skončila před miliony let v období třetihor. Dnešní pohyby jsou tedy ryze nevulkanického charakteru a charakterizují je sesuvy hornin, způsobené erozí.

0/0
14.3.2012 17:57

oldfashioned Kokodák v2

Váš článeček je jak oáza v poušti blbých blogů

:-)R^R^

+1/0
14.3.2012 15:11

Platič daní

Konečně parádní článek,

+1/0
14.3.2012 13:18

Platič daní

Re: Konečně parádní článek,

na rozdíl od blogů Topinkové a spol.

0/0
14.3.2012 13:20

wu-fang

GPS a posun o centimetry?

8-o

0/0
14.3.2012 11:50

posp111

Re: GPS a posun o centimetry?

Jasne, ale to neni navigace do auta. Ta je s cenou auta porovnatelna, taky se uz nosi v batuzku, nic do kapsy.

0/0
14.3.2012 13:01

Michal007

Re: GPS a posun o centimetry?

Něčím podobným, ne-li stejným, měří vzdálenost od urychlovače v CERNu k detektorům OPERA v Itálii. Taky na centimetry.

0/0
14.3.2012 13:49

bebíčko

Re: GPS a posun o centimetry?

;-D;-D;-D;-D

0/0
14.3.2012 14:12



NOVÝ KODEX BLOGERA

Petice

Jaké jsou novinky kromě Politické arény? Podívat se můžete tady.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.